Hoe de Grinch… herstel, Hoe de Diëtist de kerst stal!

December 21, 2015

 

Deze maand (december) hebben mijn cliënten het stuk voor stuk over dat het een moeilijke maand is, dat ik vooral niet te veel van ze moet verwachten. Het is ook een moeilijke maand met al die verleidingen.

 

Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Ook ik ben een mens. En inderdaad; we hebben Sinterklaas, kerst en ik persoonlijk, een record aantal familieleden en vrienden die deze maand jarig zijn, mijzelf inbegrepen. Helpt allemaal niet mee. En ik wil ook zeker niet als PARTY POOPER (AKA the Grinch) overkomen. Ik zal mensen dan ook echt niets verbieden. Maar ik probeer wel meer inzicht te geven in wat je nu eigenlijk in je mond stopt. En is het ‘t waard om al die pondjes waar je zo hard voor gewerkt hebt, binnen 1 maand er weer aan te krijgen?

 

Hoe komen we dan schadeloos december door? Hoe zorgen we er in ieder geval voor dat we niet aankomen maar op zijn minst stabiel blijven in gewicht?

Mijn credo deze maand is: Less is More!

 

Hier mee wil ik eigenlijk zeggen, denk in kwaliteit en niet in kwantiteit.  “Less is More”, is een credo uit de mode industrie en naar mijn mening ook zeer toepasbaar op je voeding. “Less is More”, ok prima, maar dan moet het ook lekker zijn. Vaak kun je met een paar simpele ”verse” ingrediënten een lekker gerecht maken. Als je goede voedzame producten gebruikt ben je eerder voldaan en  ervaar je een veel intensievere smaak beleving.

Voorbeeld: Kerstbrood, Iedereen wordt er mee geconfronteerd en het kan super lekker zijn. In 1 snee kerst brood zitten ca. 250 kcal (zonder boter). Dat tikt lekker aan. Zeker als het niet het enige is dat je op zo’n dag eet. Wil je echt niet zonder?  Eet dan 1 sneetje per dag rond de kerst. Wees bewust van elke hap die je neemt en geniet! Om dit genieten intenser te maken, kies dan voor een echt goed kerstbrood gemaakt door een goede bakker die alleen zuivere ingrediënten gebruikt met bijvoorbeeld echte amandelspijs. Het kost misschien iets meer, maar ik hoop dat je hierdoor zuiniger bent met het aansnijden en ook echt kan genieten van de smaak van ambacht.

 

Dit is eigenlijk toepasbaar op alles wat je eet. Weet wat je eet. Lees het etiket. Is het een lange lijst met ingrediënten waar voornamelijk namen op staan die je niet herkent? Mag je er 9 van de 10 keer vanuit gaan dat het geen natuurlijke ingrediënten zijn. (Dit zeg ik nu wel heel gechargeerd maar ik weet even niet hoe ik dit anders kan uitleggen).

 

Geniet deze kerst of je het nu klein en intiem houdt of groots, maar geniet. Geniet van een wandeling na het eten om even je maag en je darmen op gang te helpen met het verwerken van je kerstmaal. Eet langzaam en klets lekker veel onder het eten. Kauw goed en proef wat je eet. Je hebt misschien lang in de keuken gestaan of je gastheer/gastvrouw heeft goed zijn/haar best gedaan, dus je mag best stil staan bij wat je eet en vooral proeft. Ik kan het toch niet laten om een paar kerst producten even onder elkaar te zetten om toch wat meer calorieën inzicht te geven.

 

 

Oliebol = 180 kcal p/st

Kerstbrood = 250 kcal per snee, zonder boter

Berlinerbol = 240 kcal per stuk

Appelbeignet = 360 kcal per stuk

Appelflap= 395 kcal per stuk

 

Fijne dagen en vooral EETsmakelijk!!

 

Om het af te leren hieronder een paar heerlijke verantwoorde recepten voor de kerst.

 

Kommkommer rolletjes met avocado

http://www.simkookt.nl/christmas-special-komkommerrolletjes-met-avocado-creme/

 

Carpacciorolletjes met rode port saus

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R869896/carpacciorolletjes-met-rodeportsaus

 

Witlof met gerookte zalm

http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/769/witloof-met-gerookte-zalm

Please reload

© 2020 EETinzicht

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google+ Social Icon
  • Pinterest Classic
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now