Sugardip!

June 30, 2015

Wel eens gehoord van langzame en snelle koolhydraten? Zo niet, dan heb je het effect ervan zeker wel eens ervaren. Een dipje of slaperigheid na het eten...Of ontembare trek, terwijl je pas nog wat had gegeten...?

Het verschil zit hem in de snelheid waarin de koolydraten  in voeding worden verteerd in de darmen, en als glucose worden afgegeven in het bloed. Het zegt dus iets over hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt.

Een langzame stijging van de bloedsuikerspiegel voorkomt grote schommelingen en trek na het eten.

 

Waar je alert op moet zijn, is dat een voedingsmiddel met langzame koolhydraten niet per defintie een gezond product is. Zo behoort chocola bijvoorbeeld tot de langzame koolhydraten, maar de hoeveelheid nuttige voedingsstoffen is nihil...En daarnaast is het is een caloriebom.
Pinda' s bijvoorbeeld bevatten wel nuttige voedingsstoffen maar zijn ook calorie-rijk.

En dadels zijn gezond maar behoren wel tot de snelle koolhydraten...
Ook is een combinatie van verschillende voedingmiddelen bij elkaar bepalend voor of het tot de langzame of snelle koolhydraten behoort.

Kortom, het inderdaad best ingewikkeld...
Het is zeker nuttig om hier op te letten, vooral bij mensen met diabetes, omdat grote suikerschommelingen tot complicaties kunnen lijden op lange termijn.
Van belang is om kennis te hebben wat gezonde voeding is...oftewel; Knowledge is food of the soul..;)


 

Please reload

© 2019 EETinzicht

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google+ Social Icon
  • Pinterest Classic
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now